22:06 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
خطر چای سنواتی بیشتر از اختلاس مدیر دبش!

1402/09/20 23:13

تخلف پشت تخلف...

خطر چای سنواتی بیشتر از اختلاس مدیر دبش!

نماد برتر - در حالی اخبار ریز و درشت اختلاس در لایه های مخلف کشور هر روز ایرانیان را شگفت زده می کند که اینبار یک برند تولید کننده چای روی همه قبلی ها را سفید و آبروی برخی را نیز با خود برد.


به گزارش نماد برتر؛ بیش از یکسال است که سعی کردیم در فضای نه چندان عادلانه خبری کشور که سودش در جیب دوستان و زیانش برای جامعه رسانه ای مستقل و غیر وابسته به جناح های سیاسی کشور است هیچ نگوییم و هیچ ننویسیم؛ تا امروز!



در ماه های اخیر اتفاقات ریز و درشتی در فضای سیاسی جهان رخ داده است که به ما ربطی ندارد!



همین طور در فضای اقتصادی جهان نیز اتفاقات ریز و درشت بسیاری رخ داده که باز به ما ربطی...!



اما در فضای غم بار اقتصاد ایران که هر روزش مانند برند گمگشته «صاایران» بهتر از دیروزاست! یک خبر بسیار داغ شد و آن مهم؛ چای گرانی بود که برند وزین و زرنگ «دبش» در سال های گذشته به ایرانیان فروخته بود البته با کمک ... و غفلت ...( نگارنده حال بازخواست ندارد به همین دلیل حق انتخاب را برای خواننده آزاد گذاشته تا خودش سه نقطه ها را پر کرده و ایشان نیز بازخواست نشود)



البته خوشبختانه ما ایرانی ها چشم و گوشمان از اعداد مختلف اختلاس پر است و این مهم دیگر بر ما اثر ندارد زیرا دیگر بعد از خاوری به این نتیجه رسیدیم که اختلاس جزئی از زندگی زیبای مردم ایران است و باید با یک همزیستی مسالمت آمیز کام مدیران بی کفایت کشور را با بیان مبالغ اختلاس شده بیش از این تلخ نکنیم زیرا ایشان همگی گناه دارند. ( مدیران را عرض می کنم!)



بله؛ به همین دلیل است که دیگر شنیدن رقم 3 میلیارد دلار اختلاس یک چای فروش که سال هاست سر زمین و زمان را در کشور ( بدون همکاری آن ... معروف) کلاه گذاشته است اثرش حتی از بازگشت غرو انگیز سلطانِ تتو( ببخشید تتلو) نیز کمتر است و این یعنی ... دیگر اثر ندارد!



اما خبری که در میان اخبار اختلاس چای فروش عزیز کاملا از یاد رفت ج ن ا ی ت بزرگ مدیران بخش کشاورزی و دامی کشور در تمام سال های گذشته بود که در بزرگی رقم اختلاس و حجم زیاد تتوهای تتلو گم شد.



اما خبر؛



چای فروش عزیزمان چای درجه 6 کنیا را با چای سنواتی داخلی مخلوط کرده و به حلق ما ایرانیان می ریخته!



حال از انواع و اقسام ارزش های خبری آشکار و نهان مطلب بالا که بگذریم یک واژه بسیار مهم اما برای عوام بسیار گنگ است و آن چای سنواتی است.



چای سنواتی یعنی چه؟



احتمالا چای سنواتی! چایی است که به عنوان سنوات پایان کار به کارمندان می دهند!



یا چای سنواتی همان پاداشی است که در پایان سال مبلغش را حساب کرده و با عیدی به حساب کارگران و کارمندان می ریزند!



و یا...



متاسفانه باید عرض کنم که هیچ کدام از موارد بالا معنی چای سنواتی نیست.



چای سنواتی؛ چای کپک زده و خرابی است که دیگر قرار نیست انسان ها نوش جان کنند و به جای ایشان؛ گاو و گوسفندهای عزیز جای کاه و یونجه میل می کنند و به ما شیر و ماست و پنیر می دهند تا در کنار خانواده به عنوان صبحانه و یا میان وعده میل کنیم.



نکته تاریک همین شیر و ... است که میل می کنیم!



متاسفانه کپک و بطور خاص قارچ ها تولید کننده سمی هستند به نام آفلاتوکسین که در گونه های مختلف و با شدت کم و زیاد در بدن انسان باعث بروز خطراتی از جمله شکل گیری غدد سرطانی می شوند.



نکته: سال هاست که در خبرها و یادداشت های گوناگون سعی می کنیم خطر نان کپک زده مورد استفاده قرار گرفته در جیره غذایی دام را فریاد بزنیم اما قدرت مافیای لبنی و دوستان آنقدر زیاد است که خطر سرطان کبد و کلیه توسط بزرگواران کمتر حس شده و اساسا جایی در دکترین وزارت بهداشت و کشاورزی کشور ندارد. اما حال این مطلب که وزارت کشاورزی و ارکان این مجموعه با علم به خطرات موجود در محصولات کپک زده؛ چایی با عنوان سنواتی را سالهاست به جیره غذایی دام های کشور وارد کرده اند و با دستان مبارکشان سَم در حلق ملت می ریزند دیگر جای بسی شگفتی! شاید بدبختی و احتمالا جیغ و داد و هوار دارد.



امنیت غذایی پَر!



سلامت مردمان ایران زمین پَرپَر!



جیب دوستان و دوستانِ دوستان پُر!



و گوش مدیران و رسانه ها هم پُرِپُر، البته از پنبه و ...!



زیاده عرضی نیست فقط همین نکته را در پایان عرض کنم که اگر دبش پولهایمان! را خورد، دوستان در وزات کشاورزی و احتمالا وزارت بهداشت؛ سلامتی ما را به تاراج برده و هیچ کَس به خود زحمت نمی دهد که بگوید: آخر چرا!



کاش یک قسم نامه سقراطی، بقراطی و یا حتی ...! برای مدیران بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور نیز وجو داشت که با اتکا به آن بتوانیم دهان مبارکشان را ... ( با گُل پر کنیم).



چای سنواتی نوش جان ( ببخشید، شیر تولید شده توسط گاوهای عزیزی که چای سنواتی میل کرده اند! نوش جان)



ارادتمند: محمد علی رفیعی